یه عالمه مطلب قشنگ قاطی پاتی
**..تو بیا اگه خوشت نیومد دیگه نیا..با یه لبخند بیا تو 18+**  
قالب وبلاگ
عاشقِ اون لحظه م که استاد هی درس میده هی درس میده ، هی درس میده بعد یه سوال میپرسه ، همه مثه بُز زل میزنن بهش ..!



نظر بدیا........

[ سه شنبه چهاردهم آذر 1391 ] [ 5 بعد از ظهر ] [ abolfazl ]

[ شنبه یازدهم آذر 1391 ] [ 2 بعد از ظهر ] [ abolfazl ]
بدون شرح....

[ شنبه یازدهم آذر 1391 ] [ 2 بعد از ظهر ] [ abolfazl ]

باز آمد دوباره مدرسه                           باز شروع شد درس رياضي و هندسه

باز آمد دوباره اندوه وغم                                 باز شروع شد گرفتن نمره كم

باز آمد معلم سر كلاس                                    بازشروع شد نرفتن به كلاس

باز آمد ترس از مدير وناظم              باز شروع شد گفتن موي كوتاه هست لازم

باز آمد درس و كار و كوشش               باز شروع شد تنبلي و نمره كم و پوزش

باز آمد درس هاي فيزيك وشيمي             باز شروع شد فرمول هاي اون چنيني

باز آمد خواندن زبان فارسي                      باز شروع شد فعل مضاره وماضي

باز آمد دوباره عربي                              باز شروع شد درس هاي مدينة النبي

باز آمد درس محبوب ورزش                  باز شروع شد كمبود امكانات وارزش

باز آمد دوباره درس امار                              باز شروع شد رفتن به بالاي دار

دعاي من اين است الهي تمام بشه مدرسه                         خدايا ان شا الله زود تر تابستان بشه

[ شنبه یازدهم آذر 1391 ] [ 2 بعد از ظهر ] [ abolfazl ]
جون مادرتون یکبار هم که شده به این اخبار شبانگاهی با دقت نگاه کنید و گوش بدین:
ناآرامی در سوریه

 افزایش بیکاری در فرانسه

 3 شرکت بزرگ دیگر درآمریکا اعلام ورشکستگی کردند
 اعتراض دانشجویان ایتالیائی برای کم شدن بودجه دانشگاهها
 سیل در هندوستان
 و اما افتخاری دیگر در تولید تکنولوژی دانشمندان جوان ایران
 و تصاویری از برداشت انگور در قزوین!

[ جمعه دهم آذر 1391 ] [ 7 بعد از ظهر ] [ abolfazl ]
یک مقایسه...!!!
============================
از آنجایی که بعضی ها در فتنه 88 درس خوبی پس ندادند...
یکی از اینها شجریان است..که در شبکه بی بی سی اصل روحانیت را برد زیر سوال..؟؟
وگفت تا روحانی است ایران پیشرفت نمیکند...
=================================
وبه بهانه استاد رفت و وطن فروشی کرد...
رفت با مجریانی عکس گرفت که دهانشان را مثل گرگ علیه ایران باز کردند...
. . .
. . .

===============================
رفت با کسانی عکس گرفت که منتسب به دربار سلطنتی شاه مخلوع است...
. . .
. . .

=============================
اما بریم سراغ استاد پرفسور سمیعی(متخصص مغز و اعصاب)...
استادی که گفت هرگز ایران و ایرانی بودن خودم را نمی فروشم...
و میایم ایران برای مداوای هموطنان ایرانیم...
. . .
. . .

===========================
استادی که با توکل با خدا مشغول خدمت برای ایرانیان است..
مثل اون استاد آوازه خوان فتنه وطن فروشی نکرد...
. . .
. . .

==================================
حالا به نظر شما کدامیک استاد هستند...؟؟
==================================

قضاوت با شماست....!!!!
[ جمعه دهم آذر 1391 ] [ 1 بعد از ظهر ] [ abolfazl ]

عجب خدایی داریم مــــــــــا ...

بنده ی من نماز شب بخوان و آن یازده رکعت است.

خدایا !خسته ام!نمی توانم.

بنده ی من، دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر بخوان.

خدایا !خسته ام برایم مشکل است نیمه شب بیدار شوم.

بنده ی من قبل از خواب این سه رکعت را بخوان

خدایا سه رکعت زیاد است

بنده ی من فقط یک رکعت نماز وتر بخوان

خدایا !امروز خیلی خسته ام!آیا راه دیگری ندارد؟

بنده ی من قبل از خواب وضو بگیر و رو به آسمان کن و بگو

یا الله

خدایا!من در رختخواب هستم اگر بلند شوم خواب

از سرم می پرد!

بنده ی من همانجا که دراز کشیده ای تیمم کن و بگو یا الله

خدایا هوا سرد است!نمی توانم دستانم را از زیر پتو در بیاورم

بنده ی من در دلت بگو یا الله ما نماز شب را برایت حساب می کنیم...

بنده اعتنایی نمی کند و می خوابد...

ملائکه ی من! ببینید من انقدر ساده گرفته ام اما او خوابیده است چیزی به اذان صبح نمانده، او را بیدار کنید دلم برایش تنگ شده است امشب با من حرف نزده...

خداوندا! دوباره او را بیدار کردیم ،اما باز خوابید

ملائکه ی من در گوشش بگویید پروردگارت منتظر توست.

پروردگارا! باز هم بیدار نمی شود،

اذان صبح را می گویند هنگام طلوع آفتاب است ای بنده ی من بیدار شو نماز صبحت قضا می شود خورشید از مشرق سر بر می آورد

خداوندا نمی خواهی با او قهر کنی؟

او جز من کسی را ندارد...شاید توبه کرد

[ جمعه دهم آذر 1391 ] [ 1 بعد از ظهر ] [ abolfazl ]
- دقت کردین مردم با خوابیدن آدمم کار دارن؟! قبل 12 بخوابیم میگن مرغی؟ بعد از 12 بخوابیم میگن جغدی؟ راس 12 بخوابیم میگن بمیر بابا با این سر وقت خوابیدنت!

- دقت کردین همیشه خنده دار ترین موضوعات زمانی به مغزت می رسه که وسط مراسم ختم هستی؟

- دقت کردین استرسی و رقابتی که واسه انتخاب واحد هست... واسه خود قبولی تو دانشگاه نیست!

- دقت کردین لذتی که تو سواری بر خر شیطون هست، تو لامبورگینی نیست؟

- دقت کردین بعضی از آدم ها شبیه سوراخ های اول کمربندن، همیشه هستن اما هیچ وقت به کارت نمیان!

- دقت کردین به این شعر «میازار موری که دانه کش است»؟ این شعر نشون میده که ما از قدیم یه جورایی آزار داشتیم...

- دقت کردین یکسری از کارهای اداری هست که هیچ وقت لازم نیست خود آدم انجام شان بدهد. اطرافیان زحمت اش را می کشند. یکی از آن کارها گرفتن شناسنامه آدم است، دیگری هم باطل کردن اش

- دقت کردین در روز کلی سرب توی هوای تهران رو داریم استنشاق می کنیم، بعد میگن سوسیس کالباس نخوریم، سرطان می گیریم!

- دقت کردید؟! وقتی توی مترو از دست فروش ها یه چیزی می خری، مردم یه جوری نگاهت میکنن انگار قاتل زنجیره ای هستی!

- دقت کردین وقتی دعواتون با یکی تمام شد، تازه جواب های خوب به ذهن تون می رسه!

- دقت کردین هر معلمی که میومد می گفت شما بدترین کلاسی بودین که تا حالا داشتم؟

- دقت کردین بزرگ ترین دروغ پشت تلفن چیه... سلام رسوندن بچه ها...

- دقت کردین یکی از سخت ترین کارهای دنیا اینه که بخوای برای یکی دیگه توضیح بدی دقیقاً چه مرگته؟!

- دقت کردین وقتی کلوچه می خوریم، یه چیزایی بالای لثه مون گیر می کنه با انگشت درش میاریم و می خوریم. آخرش انگشتمون رو نگاه می کنیم؟!

- تا حالا دقت کردین وقتی سر سفره نشستی به یکی میگی نمک رو بده، اول واسه خودش میریزه بعد میده به تو...!

[ پنجشنبه نهم آذر 1391 ] [ 9 بعد از ظهر ] [ abolfazl ]



خدا چیست؛کیست و کجاست؟

 

 

سؤال: خدا چیست؟

پاسخ: خدا هستی نامحدود و آفریدگار جهان و جامع همه کمالات است و نقص و عیبی در ذات وی راه ندارد و هستی او عین ذات مقدّسش می‏باشد. موجودات آفریده شده‏ی خدا هستند و هستی خویش را از خدا می‏گیرند و هیچ گونه استقلالی ندارند . خداست که آنها را آفریده و بدانها افاضه وجود می‏کند چون خدا مستقل و موجودات غیر مستقل هستند یعنی وجود آنها از خداست نمی‏توان گفت خدا از موجودات جداست و با آنها ربط وجودی ندارد امّا باید دانست که چون خدا جسم نیست نزدیک بودن او با موجودات مثل نزدیک بودن جسمی با جسم دیگر نیست. علی بن ابیطالب«علیه السلام» می‏فرماید: خدا داخل در اشیاء است نه مثل دخول چیزی در چیز دیگر و خارج از وجود اشیاء است امّا نه مثل خروج جسمی از جسم دیگر(توحید صدوق، ص 306). اگر مقصود شما از چیستی، آگاهی از ماهیت خدا است، در پاسخ باید توجه داشت که اصولاً ماهیت خداوند به این معنا که مثلاً از چه چیز به وجود آمده یا ساخته شده است اصلاً صحیح نمی‏باشد ، زیراچنین فرض هایی، نشانه نقص و کمبود است و در ذات الهی راه ندارد. از چیز ساخته شدن به این معنا است که خداوند در وجود خود به آن چیز ها نیاز دارد و این با ذات بی نیاز الهی سازگار نیست و نیز به این معنا خواهد بود که آن چیز ها قبل از وجود خداوند ، وجود داشته تا خداوند از آنها به وجود آمده باشد ، در حالی که همه چیز آفریده او است و نیز او ازلی است و هیچ چیز قبل از وجود او نیست تا از آن ساخته شده باشد. خداوند چیز جز هستی و وجود نامتناهی نیست و هیچ چیز وجود او را محدود نمی کند . حقیقت ذات نامحدود الهی برای ما که موجودات محدود هستیم قابل درک نیست و به همین جهت در روایات آمده که در ذات الهی تفکر نکنید ، بلکه در صفات خداوند تأمل کنید. هم چنین خدایی که ما در تصور و خیال خود بیاوریم ، خدا نیست و اصولاً خداوند در تصور و خیال ما در نمی‏آید و عقل نیز به ذات الهی راه نمی‏یابد چون لازمه آن، احاطه به خداوند است و خدای نامحدود در احاطه موجود محدود و عقل ناقص داخل نمی‏شود.

سؤال: کلمۀ "خدا" یعنی چه؟

پاسخ: لفظ خدا در زبان فارسی مخفف "خودآ" یعنی خودبه وجود آمده و تقریباً مرادف با واجب الوجود است، یعنی موجودی که وجود برای او ضرورت دارد و عدم برای وی محال است و موجود دیگری به آن وجود نداده است، ولی با توجه به مشابهات آن مانند خداوند و کدخدا می توان گفت معنای لغوی آن شبیه به معنای صاحب و مالک و معنایی که در عرف از آن فهمیده می‌شود، نظیر خالق و آفریدگار است.(محمد تقی مصباح یزدی، معارف قرآن، خدا شناسی، کیهان شناسی، انسان شناسی، ص 21) بر همین اساس در زبان فارسی به جای مفاهیم واجب الوجود، خدا گفته می شود. روشن است که هیچ موجودی به خداوند وجود نبخشیده و خداوند معلول هیچ علتی نیست ، پس کلمه «خدا »کاملا متناسب با حقیقت وجود خداوند است . در زبان عربی اسم های فراوانی برای خدا ذکر شده است در دعای جوشن کبیر هزار اسم و صفت برای خداوند متعال آورده شده است . در قرآن نام های زیادی برای خدا آمده است , مانند اللّه ، خالق ، باری ، مصوّر، رب ّ، رحمن، رحیم، عزیز، جبار، متکبر، قدوس، سلام، مهیمن و ملک و واژۀ خدایان در تاریخ ایران به چشم می خورد و گاه خدا به کارمی رود. البته اسم های دیگری در زبان فارسی هست که به خدا اطلاق می شود، مانند: یزدان ، ایزد، پروردگار، آفریننده و آفریدگار و ...


سؤال: خداوند از چه زمانی وجود داشته است؟ خدا کجاست؟

پاسخ: خداوند دارای جا و مکان خاصی نیست زیرا مکان و زمان داشتن از خواص جسم است , و مکان براى چیزى تصور مى شود که داراى حجم و امتداد باشد و نیز هر چیز زماندارى از نظر امتداد و عمر زمان ,قابل تجزیه مى باشد و این نیز نوعى امتداد و ترکیب از اجزاء بشمار مى رود ؛ پس نمى توان براى خداى متعال مکان و زمان در نظر گرفت و هیچ موجود مکان دار وزماندارى واجب الوجود نخواهد بود . اگر برای خدا جا و مکان خاصی فرض شود ، علاوه بر این که او را نیازمند به زمان و مکان دانستیم ، او را محدود نیز کرده ایم ، در حالی که وجود الهی ، نامحدود و نامتناهی است . هم چنین بودن او را در مکان خاص و زمان خاص ، بدان معنا است که در زمان و مکان های دیگر حضور ندارد و این هم نشانه نقص است و هم با حضور خداوند در همه جا و هر زمان منافات دارد. او هستی و وجود نامحدود است که نمی توان او را در زمان و مکانی خاص محصور و محدود کرد و حقیقت وجود نامتناهی او در ذهن انسان محدود و متناهی داخل نمی شود ، اما آثار وجود او در همه جا نمایان است و انسان با عمق جان خویش او را در می یابد.

خداوند آفریننده مکان است و همانند «نور محض» نیازی به مکان ندارد بلکه پیدایی همه چیز در پرتو روشنایی و تجلی اوست و همانند «روح» تدبیر همه سلول های بدن و فعالیت های بدن به عهده اوست بدون اینکه جایی از بدن را اشغال کند اما نه جدا از جهان است و نه آمیخته با جهان است و همچنان که انسان در شناخت روح و اسرار آن عاجز است و عقل آدمی از درک ذات حق نیز عاجز است و تنها باید به آثار و صفات خداوند فکر کند تا معرفت پیدا کند. و تنها باید از طریق محبت و قلب او را بیابد که وصف ناشدنی است. برای توضیح بیشتر توجه شما را به مطالب ذیل جلب می کنیم:

الف. وقتی ما بخواهیم صفتی را برای چیزی اثبات یا سلب کنیم یا بپرسیم که این چیز فلان صفت و ویژگی را دارد و یا خیر باید آن چیز قابلیت و استعداد پذیرش آن صفت را داشته باشد، لذا انسان که قابلیت عالم شدن را دارد، می توانیم بگوییم عالم است و یا عالم نیست و یا بپرسیم که آیا عالم است؟ ولی در رابطه با چیزی مثل دیوار که قابلیت پذیرش این صفت را ندارد، نمی توانیم بگوییم آیا عالم است ، یا جاهل ؛ و سؤال از اینکه آیا این دیوار عالم است یا جاهل سؤال بی معنایی خواهد بود. پس این قاعده منطقی به ما می گوید در جایی می توان از ثبوت یا سلب صفتی سؤال کرد که قابلیت اتصاف به آن صفت باشد ، ولی در جایی که بخاطر ضعف یا قوت وجود این قابلیت نیست سؤال معنا نخواهد داشت.

ب. در این مقدمه باید معنای مکانی روشن شود. برای مکان فلاسفه تعاریف متعددی ذکر کرده اند معروفترین تعریف که مورد قبول فارابی و ابن سینا است و از ارسطو ذکر شده این است که مکان عبارت است از سطح داخلی جسمی که مماس با سطح خارجی جسم دیگر باشد.(آموزش فلسفه، ج2، آیت الله مصباح یزدی، ص144) معنای این عبارت این است که مکان حقیقی هر چیز عبارت است از مقداری از حجم جهان مادی که مساوی با حجم جسم منسوب به مکان باشد. چنانچه از این تعریف و همین طور از تعاریف دیگر بدست می آید که اولا مکان تابع جهان است و قبل از پیدایش یا بعد از فناء جهان مادی ، مکان وجود ندارد و ثانیا مکان از خواص اجسام است و شی مجرد و فرا زمانی و غیر مادی ، دارای مکان نیست.

ج. فلاسفه بین مکان و مفهوم کجائی فرق می گذارند و می گویند کجائی از مفاهیم نسبی است یعنی کجائی از سنجش چیزی با مکان حاصل می شود که این فرع داشتن نسبت یا مکان است ؛ بنابراین چیزی که نسبت با مکان ندارد، سؤال کجائی درباره او معنا ندارد(آموزش فلسفه، ج2، آیت الله مصباح یزدی، ص142)

د. خداوند متعال موجودی مکانمند نیست تا جا و مکانی را اشغال نماید که دلایل بسیاری برای آن وجود دارد. یکی از دلایل این است که قرار گرفتن در جهت یا مکان از اوصاف اجسام یا عوارض جسمانی است و خداوند متعال نه جسم است و نه عوارض جسمانی دارد و اینکه خداوند جسم و جسمانی نیست ، چون جسمانیت مستلزم ترکیب است و هر مرکبی در تحقق خود محتاج به اجزاء است حال آنکه خداوند متعال واجب الوجود و غنی مطلق است.(آموزش کلام اسلامی، محمد سعیدی مهر) بنابراین اگر بگوییم خدا ، مکان دارد ، خدا موجود نیازمند خواهد بود؛ در حالی که خداوند بی نیاز مطلق است؛ پس مکان ندارد. پس نه مرکب است و نه جسم و نه اتساب مکان به او صحیح نیست. وقتی طبق مقدمات بالا ،معلوم شد خداوند از افق مکان بیرون است چنان چه از افق زمان بیرون است ، موجودی است فرازمانی و مکانی چون زمان و مکان از خصائص جهان ماده و اجسام هستند که مخلوق خداوند متعال هستند. بنابراین خداوند در همه جا است ، نه به معنای بودن یک جسم درجسم دیگر است، بلکه به معنای احاطه وجود خداوند بر همه مکانها است. اگر بودن در یک مکان ، به معنای بودن یک جسم در جایی یا مکانی باشد ، مطمئنا اشکالتان وارد بود که یک جسم در چند جا چگونه است ؟ اما در مورد خداوند این تصور اشتباه است که او نیز مانند انسان ها دارای جسم است. این اشتباه از آنجا ناشی می شود که هر چیز را مانند خود قیاس و تشبیه می کنیم و تصور صحیحی از موجود مجرد و غیر مادی نداریم. هم چنین خداوند موجودی نامحدود است و نامحدود هیچ گونه محدودیتی برای حضور در مکان های گوناگون ندارد. پس این ساخته فکر بشر شرقی یا غربی نیست و منحصر به اسلام نیز نمی باشد، بلکه یک معنای حقیقی است که انسان با تأمل و به کار انداختن قوه تعقل می تواند به مفهوم آن دست یابد و در هر چیز نباید صرفا مادی و جسمانی اندیشید و تنها با قوه حواس قضاوت نمود.

 

منبع:           http://www.askquran.ir

 

[ پنجشنبه نهم آذر 1391 ] [ 7 بعد از ظهر ] [ abolfazl ]
درس اول:
1 - شاخصه اصلی مجموعه منظم را تو ضیح دهید .
2 - چرا شا خصه ی ا صلی مجموعه منظم هدف وغا یت است.؟ 5/ 0 نمره
3 - چه فرضیه ها یی را در پید ایش مجمو عه منظم می تو ان تصو ر کر د؟ 5/1 نمره
4- چهار مورد از و یژ گی ها ی مجمو عه منظم را بنو یسید . 2 نمر ه
5- در میا ن و یژ گی ها ی ز یر کد ا م و یژگی شا خصه ی اصلی یک مجمو عه ی منظم است ؟25/ نمره
الف ) هر مو جودی از ا جزای خا ص و
معین تشکیل شد ه ا ست.  ب ) هر یک از ا جزا خو اص و یژه ای دارند . . 
ج)
هر یک از اجزا کار مخصو صی ا نجا م می دهند . . 
د ) هر مجمو عه ی منظم دارای
یک هد ف و غا یت ا ست که آ ن را از مجمو عه های د یگر جدا می کند . 
6- عنصر اصلی مجموعه منظم ...............و. . .......... ا ست .5/0 نمر ه


درس دو م :

1 - ا رتبا ط میان ا جزا دستگا ه گوارش چگو نه ارتبا طی ا ست ؟ توضیح دهید . 75/0 نمره
2 - د رک رو ابط وپیوستگی های نظا م واحد جها نی چه زما نی آسا نتر می شو د ؟ 5/0 نمره
ا لف ) هنگا می که علم و دانش بشر بیشتر تو سعه
یا بد .  ب) هنگا می که ایمان بشر قویتر شود. 
ج ) زمانی که ا نسا ن دست
ا ز تخر یب جهان بردارد .  د ) گز ینه الف وج 
3- آیا عمر موجودات و نظا م های این دنیا ی به هم پیوسته ، نا محد ود و دایمی است توضیح د هید ؟75/0


درس سوم:
1- این فرمایش امام علی (ع) بیانگر چه مطلبی است ؟ " خدا رحمت کند انسانی را که بداند از کجا آمده ودر کجا قرار دارد و به سوی کجا رهسپار خواهد شد. " 5/0 نمره
2- چرا ا نسا ن در پیشگا ه خداوند دارای مقا م ومنز لت خا ص ا ست ؟ 5/0 نمر ه
3- مقام و منز لت انسا ن را در پیشگا ه خدا و ند با تو جه به آ یا ت قرآن کریم بیا ن کنید . 1 نمر ه
4- و دیعه ها ی الهی رادر انسان نا م ببرید .1 نمر ه
5- یکی از ود یعه ها ی الهی در انسان" سر شت خدا آ شنا ست در این با ره تو ضیح د هید . 5/1 نمره
6- منظور از گرایش به نیکی ها و زیبا یی ها که یکی از ودیعه های الهی در وجود انسان است چیست ؟ 1 نمره

7- این آیه به کدام یک از ودیعه های الهی دروجود انسان اشاره می کند ؟"و نفس و ماسوا ها فالهمها فجورها و تقوا ها " 25/0 نمره
8- چرا انسا ن درمقابل گنا ه وز شتی عکس العمل نشا ن می دهد ؟ 25/0 نمره
9- نفس لوا مه یعنی چه ؟25/0 نمره
10- خداوند درقرآن کر یم به کدا م یک از موارد زیر قسم خورده ا ست ؟ 25/0نمره
الف) نفس
 د) هیچ کدا م ج) نفس اما ره  ب) نفس لو امه مطمئنه

11- نفس لوا مه یعنی ……… . 25/0 نمر ه
12 - نقش قو ه عقل در وجود انسا ن چیست ؟ 5/0 نمره
13- حضرت علی (ع)کد ام یک از موارد زیر را به عنوا ن بهترین ثروت و نزدیک کننده ی انسان به خدا نا مید ه
ا ست ؟ 25/ نمره
 ج) گر ا یش به
الف ) قوه ی عقل  نیکی ها و زیبا یی ها   د) و جدان اخلاقی ب) سر شت خدا آشنا 
14 - تو ضیح دهید که علاوه بر ودیعه های الهی خداوند با چه چیز ها یی انسان را درراه رسیدن به سعادت
یا ری می نماید ؟5/1 نمر ه
15 - چگو نه ایمان و عمل صا لح در وجود انسان تجلی می کند؟1نمره

درس چها رم:

1 - موانع رشد ورستگاری انسان را نام ببرید .1 نمره
2- توضیح دهید که نفس اماره چگونه ما نع رشد ورستگاری انسان است ؟1نمره
3- چرا با وجود سرمایه های ارزشمند انسان خود را آلوده به گناه میکند ؟ 1نمره
4- منظور از نفس اماره چیست تو ضیح دهید ؟1 نمره
5- چرا قرآن همواره مردم را به تفکر وتعقل دعوت می کند ؟5/0 نمره
6- اما م صا د ق(ع) عقل وجهل را چگو نه توصیف میکند ؟ 1نمره
7- توضیح دهید که چگونه غفلت از خدا وند مانع رشد ورستگاری انسان است ؟ 5/0 نمره
8 - شیطان چگونه انسانها را فریب می دهد . 1 نمره
9- شیطان از چه راهها یی انسا ن را به نا فرمانی از خدا می کشاند؟ (چهار مورد) 1نمره
10- قر آن کریم وپیشوایان ما تاکید دارند که عامل اصلی گناه ........است . 25/0 نمره
11- از تدبر در آیات قرآن کریم در باره ابعاد وجود انسان چه چیزی به دست می آید توضیح دهید؟ 5/1 نمره
12- دلایلی را که دانشمندان برای اثبات بعد روحانی انسان ذکر کرده اند نام ببرید 5/0 نمره
13- یکی از دلایل وجود بعد روحا نی انسان "ثابت بودن خود "است توضیح دهید ؟ 2 نمره
14 - آیا "من" وهویت انسان وابسته به جسم و کالبد مادی انسان است ؟ توضیح دهید .5/1 نمره
15- آیا ثابت بودن روح انسان به معنی این است که روح آد می دچار هیچ تغییری نمی شود؟ توضیح
دهید .1 نمره
16- منظور از ثابت بودن روح در انسان چیست ؟ توضیح دهید .5/1 نمره
17- منظور از رویاهای صادقه چیست ؟1 نمره
18- منظور از بعد غیر جسمانی ما چیست ؟وچه توانایی ها یی دارد؟5/1 نمره

درس پنجم:

1- انسان ها در بر خورد با مرگ چند دیدگا ه دارند توضیح دهید ؟2 نمره
2- ا نسان هایی که مرگ را پایان زندگی می دانند چه واکنشی در برابر آن از خود نشان می دهند ؟5/1 نمره
3- کسانی که مرگ را پایان بخش دفترزندگی نمی دانند چه دیدگاهی نسبت به مرگ دارند .1 نمره
4- پیامد های دیدگاه کسانی که مرگ را پایان زندگی می دانند چیست .2 نمره
5- حدیثی از پیامبر(ص) در باره دیدگاه ادیان الهی بنویسد .1 نمره
6- از پیامد های نگرش دوم در با ره ی مرگ دو مورد را بنویسید .1نمره
7- چرا خداپرستان واقعی مرگ را ناگوار نمی دانند؟1 نمره
8- عدم ترس خداپرستان از مرگ به چه معنی است ؟1 نمره
9- آیا استقبال از مرگ وشهادت خداپرستان به معنی بی ارزش بودن زندگی برای آنان است. 1 نمره
10 - خدا پرستان واقعی چه زمانی به استقبال شها دت می روند؟ 5/0 نمره
11- هنگا می که اما م حسین (ع)در دو راهی ذلت وشهادت قرار گرفت چه چیزی را انتخاب کرد وچه فرمود ؟25/1 نمره
12- رسول خدا (ص) فرمود: برای ........ خلق شده اید نه برای نابودی وفنا.25 /0 نمره


درس ششم:

1- وقتی می گوییم خداوند کارهایش حکیمانه است به چه معناست .5/0 نمره
2- بر اساس حدیثی از رسول خدا (ص) "آسمان ها و زمین بر اساس .... پا بر جاست".25/0 نمره
3- حقیقت وجود انسان ......است و این حقیقت هنگام مرگ نابود نمی شود 25/0 نمره
4- مهمترین خبری که پیامبران برای بشر آورده اند خبر از ......است.5/0 نمره
5- بیان کنید توجه و تعمق انسانها در باره ی وعده ی رستاخیز توسط پیامبران با توجه به کدام قانون عقلی
لازم است ؟5/0 نمره
6- پیامبران بعد از ایمان به خدا چه چیزی را لازمه ی ایمان به خدا دانسته اند .25/0 نمره
7- راههایی را که قرآن کریم برای بیان ضرورت معاد بر آن تاکید فرموده نام ببرید.5/0 نمره
8- و جود میل "گرایش به بقا وجاودانگی" چگونه ضرورت حیات ابدی را ثابت می کند. 1 نمره
9- دو گرایش در وجود انسان که، ضرورت معاد در پرتو حکمت الهی را بیان می کند نام ببرید .5/0 نمره
10- چرا امکان تحقق وعدهای الهی در این دنیا به طور کامل میسر نیست ؟5/1 نمره
11- با توجه به عدل الهی توضیح دهید که چرا وجود معاد لازم وضروری است.5/1 نمره
12- قرآن کریم در باره ی کسانی که به زنده شدن دوباره ی پس از مرگ در شک و تردیدند چه پاسخی
می دهد ؟2 نمره


درس هفتم:
1- در مورد ویژگیهای عالم برزخ توضیح دهید .1 نمره
2 - برزخ در لغت به چه معناست .25/0 نمره
3- چگونگی ارتباط عالم برزخ را با دنیای پس از مرگ بنویسید.5/0 نمره
4- منظور ازآثار اعمال ما تقدم چیست با یک مثال ینویسید ؟ 75/0 نمره
5- منظور از آثار اعمال ما تاخر چیست با یک مثال بنویسید 75/ 0 نمره
6- چرا قرآن کریم از عالم پس از مرگ تعبیر به برزخ می کند ؟5/0 نمره
7- سه چیز در دنیا همراه انسان می باشد امام صادق (ع)در این باره می فرماید.75/0 نمره
8- منظور از این جمله"فرشتگان روح انسان را توفی می کنند" چیست؟5/0 نمره

درس هشتم :

1- بر پایی قیامت در چند مرحله انجام می گیرد؟ 5/0 نمره
2- درمرحله اول قیامت چه حوادثی اتفاق می افتد؟ 75/0 نمره
3- در مرحله دوم قیامت چه وقایعی رخ می دهد؟ نام ببرید. 1 نمره
4- چرا پیامبران و امامان بهترین گواهان قیامت هستند؟ 5/0 نمره
5- پیامبر اکرم (ص) نیز شاهد و ناظر بر همه ی . . . . . و . . . . است. 5/0 نمره
6- علاوه برشهادت عالیه ی پیشوایان چه شاهدان دیگری در قیامت حضور دارند؟ نام ببرید.5/0 نمره
7- در باره شهادت اعضای بدن در روز قیامت ، توضیح دهید. 1 نمره
8- چگونگی دادن نامه اعمال را در روز قیامت بیان کنید. 5/1 نمره
9- وقتی از امام صادق (ع) در باره اینکه " آیا انسان با آنچه در نامه عمل اوست آشنا است " سوال شد امام چه پاسخ فرمودند؟ 1 نمره
10- توضیح دهید که در روز قیامت قضاوت بر اساس چه معیاری است؟ 5/1 نمره
11- وزن کننده و سنجش گر اعمال انسان . . . . است. 25/0 نمره
12- در دادگاه عدل الهی هر نفر به . . . . . و فقط با. . . . .خود حاضر می شود و ترازوی عدل برای او برپا می گردد. 5/0 نمره
13- وقتی شخصی از امام صادق (ع) پرسید " آیا واقعا اعمال وزن می شوند" امام چه فرمود؟ 25/1 نمره
14- منظور از این جمله که " وسیله سنجش اعمال انسا ن حق و عدل است " چیست؟ توضیح دهید. 1 نمره
15- چرا اعمال پیامبران و امامان معیار سنجش اعمال سایرین است؟ 1 نمره


درس نهم:

1- ویژگی های جایگاه گناه کاران را پس ازپایان محاکمه بنویسید .( ذکر 4 مورد کافی است )
2- ویژگی مأموران عذاب الهی در جهان آخرت چگونه است؟ 75/0 نمره
3- پس از اینکه دوزخیان دچار عذاب شدند ، ناله حسرتشان بر می خیزد به خداوند چه می گویند؟ 5/0 نمره
4- جایگاه نیکوکاران و رستگاران در جهان آخرت چگونه است؟ توضیح دهید.1 نمره
5- توضیح دهید که برترین مقا م بهشت چیست؟ 25/1 نمره
6- انواع رابطه های میان عمل و پاداش و کیفر را در دنیا بنویسد. 5/1 نمره
7- رابطه میان عمل و پاداش و کیفر در جهان آخرت چگونه است؟ 1 نمره
8- هر عملی که در دنیا از ما سز می زند دارای چند جنبه است؟ توضیح دهید. 5/1 نمره
9- هنگامی که جهنمیان از ملائکه می خواهند تا از خداوند برایشان تخفیفی بگیرند ملائکه چه می گویند؟ 5/0 نمره
10- بهشت و جهنم و نعمت ها ی بهشتی و عذاب های جهنمی ، . . . . و . . . . . ما در دنیا است. 5/0 نمره
11- چرا عمل انسان هر گز از او جدا نمی شود؟ 5/0 نمره
12- پاداش های بهشتی و عذاب های دوزخ ، ساخته . . . . . ما است. 25/0 نمره
13- از این ابیات ، در باره پاداش و کیفر اخروی چه پیامی دریافت می کنید؟ 1 نمره
گشته گرگان یک به یک خوهای تو می درانند از غضب، اعضای تو
زآنچه می بافی همه روزه بپوش ز آنچه می کاری همه روزه بنوش

14- جهنمیان چه علتی را برای عملکرد خود بیان می کنند ؟ وپاسخ شیطان در این باره چیست؟ 5/1 نمره
15- بهشتیان پیوسته با . . . . . . . . هم صحبت اند و به سبحانک اللهم مترنم اند. 25/0 نمره
16- چرا بهشت برای بهشتیان ، سرای سلامتی (دار السلام ) است؟ (4 مورد) 1 نمره
17- چرا در بهشت انسان همواره احساس طراوت و تازگی می کند؟ 5/0 نمره
18- هر یک از بهشتیان متناسب با . . . . . . . . .در درجه ای از بهشت قرار می کیرند. 25/0 نمره
19- بالاترین مرتبه نعمت های بهشت . . . . . . و . . . . . . . خداست که اولیای خدا در طلب آن هستند و به شوق آن زندکی می کنند؟ 75/0 نمره
20- در بهشت، یک درمخصوص پیامبران و صدیقان و یک در مخصوص . . . . . .و . . . . .و درهای دیگر برای گروه های دیگر است. 5/0 نمره
21- در کدام یک از پاداش و کیفرها، باید تناسب میان جرم و کیفر مراعات شود تا عدالت برقرار گردد؟ توضیح دهید. 1 نمره

درس دهم:
1- توکل کردن به چه معناست؟ توضیح دهید . 5/0 نمره
2- یکی از مهمترین عوامل تقویت کننده عزم چیست؟ 25/0 نمره
3- انسان متوکل، چگونه انسانی است؟ 5/0 نمره
4- میان توکل و معرفت خدا و ایمان به او چه رابطه ای است توضیح دهید . 1 نمره
5- تکیه و اعتماد به خدا و توکل بر او چه آثاری دارد؟چرا ؟5/1 نمره
6- توکل به خدا چه نتایج وآثار بدی دارد؟چرا؟ 1 نمره
7- چرا نوجوانی و جوانی دوران تصمیم های بزرگ است؟ 1 نمره
8- پیامبران الهی در برابر سرسختی و لجاجت قوم خود چه می کردند؟ واکنش دو تن از این انبیا را بنویسید.1 نمره
9- در چه صورتی توکل موثر واقع می شود؟ 1نمره
10- توکل اگر همراه با . . . . . . و . . . . . . .باشد خداوند کارهای مارا به بهترین وجه چاره خواهد کرد. 5/0 نمره
11- توضیح دهید آیا توکل می تواند جانشین تنبلی و ندانم کاری افراد باشد؟ 1نمره
12- توکل کمک کننده و امید دهنده به کسی است که . . . . . . و . . . . . پشتکار است. 5/0 نمره
13- چرا انسان متوکل اهل معرفت، برای رسیدن به نیازها از ابزار و وسایل بهره می جوید؟ 5/0 نمره

درس یازدهم :

1- محبت در زندگی انسان چه نقشی دارد؟ 5/0 نمره
2- محبت به حق و ایمان به او چرا رابطه ای با هم دارد؟ 1 نمره
3- عشق و محبت به خدا در زندگی انسان چه آثاری دارد؟( 4 مورد ) 1 نمره
4- قرآن کریم اساس و پایه ی دینداری را . . . . . . قرار می دهد. 25/0 نمره
5- آثار محبت به خدا را نام ببرید. 1 نمره
6- منظور از" دوستی با دوستان خدا " را که یکی از آثار محبت به خداست توضیح دهید . 1 نمره
7- در منظومه عاشقان و دوستان الهی چه کسانی مظهرتمام و کمال حق و جلوه زیبایی های اویند؟ 25/0 نمره
8- خداوند از پیامبر اکرم (ص) می خواهد چه چیزی را مزد وپاداش رسالتش قرار دهد؟ 25/0 نمره
9- در باره " پیروی از خدا " که یکی از آثار محبت به خدا است توضیح دهید. 1 نمره
10- چرا خداوند به پیامبر دستور می دهد مزد و پاداش رسالتش را دوستی با خانواده اش اعلام کند؟ 5/0 نمره
11- با توجه به آیه زیر توضیح دهید که آیا محبت قلبی و درونی به خداوند کافی است ؟ و اعمال ظاهری و ظاهر انسان اهمیت ندارد؟ 1 نمره
" قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم و الله غفور رحیم"
12- در باره ی"بیزاری و تنفر از باطل و دشمنان خدا " که یکی از آثار محبت به خدا ست توضیح دهید. 1 نمره
13- در باره " محبت به راهی که مارا به خدا می رساند " که یکی از آثار محبت به خداست توضیح دهید . 1 نمره
14- چه موقع انسان می تواند قلبش را خانه ی خدا کند؟ 5/0 نمره
15- پایه و اساس بنای اسلام چیست؟ و مرکب از چه چیز هایی می باشد؟ 75/0 نمره
16- دینداری بر دو پایه استوار است تولی به معنای . . . . . . .و تبری به معنای . . . . . . . . . . 5/0 نمره
17- از دیدگاه امام خمینی تحقق دیانت چگونه ممکن است؟ 5/0 نمره
18- "مبارزه با دشمنان خدا" که یکی از آثار محبت به خداست، تبیین کنید. 1 نمره
19- دینداری بر چند پایه استوار است؟ نام ببرید. 5/0 نمره


درس دوازدهم :

1- شیوه ی رسول (خدا) در ملاقات با دیگران چگونه بود و ایشان در این باره چه فرمودند ؟ 5/1 نمره
2- تبیین کنید که آیا آراستگی اختصاص به زمان حضور و معاشرت ها دارد؟ 1 نمره
3- ظاهر هر کسی تجلی . . . . .و اوست و اندیشه ها، اخلاق و روحیات ، اعمال و . . . . . را می سازند و شکل می دهند.
4- رسول(خدا) برپوشیدن چه نوع لباسی تاکید می فرمایند؟ 25/0 نمره
5- حضرت علی (ع) در باره ی آراستگی چه می فرمایند؟ 5/0 نمره
6- معنای اینکه کسی دارای عزت نفس است چیست؟ توضیح دهید . 1 نمره
7- ترجمه آیه مبارکه زیر را بنویسید. 1 نمره
" مَن کان یُریدُ العزهَ . . . . . . . . . . . . . .
فللله العزهُ جمیعاً ." . . . . . . . . . . . . .

8- توضیح دهید که چرا انسان عزتمند عفیف هم هست؟ 1 نمره
9- چه رابطه ای میان نیاز به مقبولیت و آراستگی وجود دارد؟ توضیح دهید. 1 نمره

درس سیزدهم :

1- توضیح دهید که آیا اسلام نحوه و شکل پوشش را معین کرده است ؟ 5/1 نمره
2- زنان در حفظ حجاب اسلامی موظف به رعایت چه شرایطی هستند؟ 1 نمره
3- تبیین کنید که چه چیزی زمینه ساز منشأ تفاوت پوشش زنان و مردان است ؟ 1 نمره
4- زن به شکرانه نعمت زیبایی چه مسئولیت هایی در برابر این نعمت دارد ؟ 1 نمره
5- آیا حجاب زنان موجب سلب آزادی و کاهش حضور آنان در جامعه می گردد؟ در این باره توضیح دهید؟ 1نمره
6- آیا رعایت پوشش و حجاب تنها به اسلام اختصاص دارد؟ 5/1 نمره
7- بی حجابی زنان در غرب ناشی از چیست؟ توضیح دهید . 1 نمره
8- در آیین یهود و مسیح نحوه ی حجاب و پوشش چگونه است ؟ توضیح دهید. 5/1 نمره
9- توضیح دهید که چرا میان پوشش زنان و مردان در اسلام تفاوت وجود دارد؟ 1 نمره

درس چهاردهم :


1- هدف مشترک امت اسلامی چیست؟ 25/0 نمره
2- خدای حکیم برای رستگاری وسربلندی جامعه اسلامی چه وظایف مهمی را برای مسلمانان معین کرده است؟ آنها را بنویسید. 5/1 نمره
3- چرا دعوت به خیر و نیکی قبل از امربه معروف است؟ و چه تأثیری برجامعه دارد؟ 1 نمره
4- امام صادق(ع) موثرترین راه فراخوانی به خیر و نیکی را چه می داند و در این باره چه می فرماید؟ 75/0 نمره
5- توضیح دهید که چرا دعوت عملی ، دعوتی پر جاذبه است؟ 1 نمره
6- برترین نوع دعوت کدام است ؟ و مراتب بعدی آن را بیان کنید . 5/0 نمره
7- چرا لازم است در مقابل گناهکار اقدام مناسبی انجام شود ؟ و این اقدام مناسب چیست؟ 5/0 نمره
8- حضرت علی (ع) در وصیت خود به امام حسن(ع) و امام حسین (ع)درباره ی امربه معروف و نهی ازمنکرچه می فرمایند؟ 75/0 نمره
9- اثرات اجرای امر به معروف و نهی از منکر را از دیدگاه امام باقر(ع) بیان کنید . (4 مورد) 1 نمره
10- چرا قوم بنی اسرائیل مورد لعن پیامبرانشان قرار گرفتند و امام صادق(ع) در این زمینه چه می فرمایند؟ 5/1 نمره
11- بر اساس حدیثی از پیامبر اکرم(ص) انسان چگونه در عمل دیگران سهیم و شریک می شود؟ 1 نمره
12- امام علی (ع) می فرماید : تمام کارهای نیک ، حتی جهاد در راه خدا در برابر . . . . . . چون قطره ی آبی است در برابر دریای پهناور . 25/0 دنمره
13- امر به معروف و نهی از منکر با حصول چه شرایطی واجب می شود؟(3 شرط) 5/1 نمره
14- مراحل امر به معروف و نهی از منکر را توضیح دهید . 5/1 نمره
15- مرحله ی سوم امر به معروف و نهی از منکر را توضیح دهید و بنویسید این مرحله در حوزه مسئولیت چه کسانی است؟ 25/1 نمره
16- براساس توصیه های امام خمینی کسی که امر به معروف و نهی از منکرمی کند موظف به رعایت چه مواردی است؟ 4 مورد را بنویسید . 1 نمره

درس پانزدهم:

1- توضیح دهید که وقتی در باره ِ اصل کار سخن گفته می شود ،آیا مقصود داشتن شغل است؟ 1 نمره
2- رسول خدا(ص) چه کسانی را در قیامت در زمره انبیا معرفی می کند؟ 5/0 نمره
3- پیامبر خدا (ص) از داشتن چه خصوصیاتی بر امت خویش بیمناک بود؟ 1 نمره
4- امام علی(ع) عوامل به وجود آمدن فقر را چه چیزی می داند؟ 5/0 نمره
5- آثار تربیتی کار را نام ببرید . 1 نمره
6- نقش و تأثیر کار را در شکوفایی استعدادها توضیح دهید. 1 نمره
7- کار چگونه سبب لطافت احساس انسان می شود؟ 1 نمره
8- کار چه نقشی در تمرکز قوه یِ خیال انسان دارد؟ 1 نمره
9- منظور از "اتقان در کار " چیست؟ توضیح دهید . 1 نمره

درس شانزدهم :

1- در بینش و تفکر اسلامی ، کار خلاق و مولد منشأ چیست؟ 5/0 نمره
2- رسول خدا (ص) در باره ی آباد کردن زمین بی استفاده چه می فرمایند؟ 5/0 نمره
3- یکی از بدترین بلاها برای هر جامعه روی آوردن به کارهای . . . . . . . است. 25/0 نمره
4- ربا چیست؟ و چه تأثیری بر جامعه دارد؟ 5/1 نمره
5- چرا امروزه جهان به دو قطب ثروتمند و فقیر و مسلط و زیر سلطه تقسیم شده است؟ 2 نمره
6- الف) ترجمه آیه را کامل کنبد. ب) با توجه به این آیه ربا در حکم چیست؟ 25/1 نمره
"فاِن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله و رسوله فان تبتم فلکم رئوس اموالکم لاتظلمون و لا تُظلمون "

" . . . . . . با خدا و رسولش اعلان جنگ دهید پس اگر توبه کنید سرمایه هایتان از آن خودتان، . . . . . . نه ستم می بینید . "
7- قرآن کریم راه درست افزایش ثروت را در چه چیزی معرفی می کند؟ چرا ؟ 5/1 نمره
8- امام رضا(ع) در نامه ای به یکی از یارانش علت حرام بودن ربا را چگونه شرح می دهد؟ 5/1 نمره
9- در هر فعالیت اقتصادی 2 عامل دخالت دارد . . . . . . . و. . . . . . . 5/0 نمره
10- برنامه اسلام در مورد ثروت و سرمایه چیست؟ و چگونه سبب عدالت اقتصادی می شود؟ 1 نمره
11- در نظام اسلامی بانک چه جایگاهی دارد؟5/1 نمره
12- اساس بانکداری در نظام اسلامی بر مشارکت . . . . . . و. . . . . . ..است . 5/0 نمره
13- دو راه تأمین هزینه های جامعه اسلامی را نام ببرید . 5/0 نمره
14- چه هزینه هایی در جامعه اسلامی از طریق انفاق تأمین می شود؟ 4 مورد ذکر شود . 1 نمره
15- انفاق برچند نوع است؟ نام ببرید . 5/0 نمره
16- انفاق واجب به دو صورت . . . . . .و. . . . . . . انجام می گیرد . 5/0 نمره
17- زکات چیست؟ و به چه اموالی تعلق می کیرد؟ 1 نمره
18- در هنگام پرداخت زکات به چه مواردی باید توجه کرد؟ (2مورد ) 1 نمره
19- فقیر کیست ؟ و زکات فطره او چه حکمی دارد؟ 25/1 نمره
20- پرداخت زکات فطره بر چه کسی واجب است ؟ و مقدار آن چقدر است؟ 5/1 نمره
21- خمس بر چند چیز تعلق می گیرد؟ و رایج ترین آن چیست؟ 5/0 نمره
22- در پرداخت خمس ، حساب سال به چه معنا است؟ 2 نمره
23- 4 مورد از توصیه های امام علی (ع) را به مالک اشتر در باره گرفتن مالیات بنویسید . 1 نمره
24- چرا امام علی (ع) به مالک اشتر توصیه می کند که بیشتر از جمع مالیات به فکر آبادی زمین باشد ؟ 1 نمره
25- کدام یک از گزینه های زیر جزء اموالی است که برآنها زکات تعلق می گیرد؟ 25/0 نمره
الف) غلات -

دام ها - یک پنجم دارایی 
ب) سکه ها - یک پنجم دارایی - دام ها 
ج) غلات

- دام ها - سکه ها 
[ پنجشنبه نهم آذر 1391 ] [ 7 بعد از ظهر ] [ abolfazl ]

ردیف

سوالات

نمره

1

این عبارات قرآنی را ترجمه کنید:

الف- وَلِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِیرُ.

ب- وَسِیقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ زُمَراً.

 

2

2

مهم ترین ویژگی و شاخصهﻯ اصلی یک مجموعه منظم که آن را به یک نظام تبدیل کرده است، چیست؟ و چرا ؟

 

1

3

یکی از ودیعه هاﻯ الهی به انسان« وجدان اخلاقی» است، منظور ازآن چیست؟ و قرآن، آن را چه نامیده است؟

 

1

4

دو مورد از راه هایی که شیطان از طریق آن، انسان را به نافرمانی از خدا وسوسه می کند، بنویسید.

 

1

5

دیدگاه پیروان ادیان الهی در بارهﻯ« مرگ» چیست؟ یکی از پیامدهاﻯ این دیدگاه در زندگی نیز بنویسید.

 

1

6

میان عادل بودن خداوند و ضرورت معاد چه ارتباطی وجود دارد؟مختصراً توضیح دهید.

 

1

7

 منظور از« عالم برزخ» چه عالمی است؟ یکی از ویژگی های این عالم را نیز بنویسید.

 

1

8

دو مورد از شاهدان وگواهان روز قیامت را نام ببرید ویک مورد را مختصراً توضیح دهید.

 

1

9

حقیقت « توکّل» چیست؟ وچه تأثیری بر انسان توکّل کننده دارد؟

 

1

10

دو مورد از« آثار محبّت به خدا» را نام ببرید ویک مورد را مختصراً توضیح دهید.

 

1

11

« عفاف» به چه معناست؟ و چه رابطه ای با « آراستگی» دارد؟

 

1

12

براﻯ اینکه سلامت اخلاقی جامعه حفظ شود، مردان در برابر زنان نامحرم چه وظیفه ای دارند؟

 

1

13

چرا درجامعهﻯ اسلامی وظیفه ای به نام « امر به معروف و نهی از منکر» واجب شده است؟

 

1

14

یکی از آثار تربیتی کار« احساس عزّت نفس» است، آن را توضیح دهید.

 

1

15

منظور از« ربا» چیست؟

 

1

                           «در پناه حضرت حقّ موفّق باشید»                                                     

جمع نمره   16  

 

[ پنجشنبه نهم آذر 1391 ] [ 7 بعد از ظهر ] [ abolfazl ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

سلام . این وبلاگ قصد داره موجبات خنده و شادی هموطنان عزیز رو فراهم کنه... ...هرگونه کپی برداری از این وبلاگ کاملا آزاده....برای تبادل لینک ابتدا شما منو با اسم وبلاگم بلینکید..بعد خبر بدید منم شمارو بلینکم...خواهش می کنم نظر بذارید....هم اکنون نیازمند نظر شما هستیم....دادن نظر دادن زندگی است...ستاد ایجاد انگیزه در وبلاگ نویسان جوان......

اینجا هم
"شــــــــــوخی میکنن"
هم
"جـــــــــــــدی میکنن" ...

پس اگه جنبه نداری نیــــــا ..

ابوالفضل هستم

متولد 1376


نظر فراموش نشه لطفا

یه سری هم به ارشیو وب بزنید ضرر نمیکنید


اهل دبیرستانم
رشته ام علافی‌ست
جیب‌هایم خالی ست
پدری دارم
حسرتش یک شب خواب!
دوستانی همه از دم ناباب
و خدایی که مرا کرده جواب.

اهل دبیرستانم
قبله‌ام استاد است
جانمازم نمره!
خوب می‌فهمم سهم آینده من بی‌کاریست
من نمی‌دانم که چرا می‌گویند مرد تاجر خوب است و مهندس بی‌کار
وچرا در وسط سفره ما مدرک نیست!
(چشم ها را باید شست
جور دیگر باید دید)
باید از آدم دانا ترسید!
باید از قیمت دانش نالید!
وبه آنها فهماند که من اینجا فهم را فهمیدم
من به گور پدر علم و هنر خندیدم!

کار ما نیست شناسایی هردمبیلی!
کار ما نیست جواب غلطی تحمیلی!
کار ما شاید این است
که مدرک در دست
فرم بی‌گاری هر شرکت بی‌پیکر را
پر بکنیم


❤ღ یه عالمه مطلب قشنگ قاطی پاتی❤ღ
امکانات وب
P align=center> ??? یه عالمه مطلب قشنگ قاتی پاتی???


  • سیم پین
  • زمستانه